The Punishment of the Gaze

Back to Selected Works

Η Τιμωρία του Βλέμματος

Περιγραφή: Το έργο αποτυπώνει τη βιβλική σκηνή της μεταμόρφωσης της γυναίκας του Λωτ σε στήλη άλατος, όταν παραβίασε τη θεϊκή εντολή να μη γυρίσει πίσω κοιτώντας τα καταδικασμένα Σόδομα και Γόμορρα. Στο κέντρο του έργου, η στήλη άλατος κατασκευασμένη από πραγματικό αλάτι λειτουργεί ως άμεση αναφορά στην αφήγηση. Η χρήση πραγματικού αλατιού για τη στήλη, οι κόκκινες μπαταρίες και οι στυλοί BIC είναι ασυνήθιστα υλικά για μια αναπαράσταση βιβλικής ιστορίας. Αυτή η αντισυμβατική σύνθεση αντικειμένων, που συνδυάζει το καθημερινό με το θεϊκό και το συμβολικό, δημιουργεί έναν παράδοξο, ονειρικό κόσμο, χαρακτηριστικό του Σουρεαλισμού.
Το πρόσωπο της γυναίκας του Λωτ, φτιαγμένο και αυτό από αλάτι, αναδεικνύει την τραγική στιγμή της τιμωρίας της.

Στις ημέρες μας χρησιμοποιούμε την έκφραση «έμεινε στήλη άλατος», για κάποιον που απομένει άφωνος από την έκπληξη καθώς και εμβρόντητος μπροστά σε κάτι απροσδόκητο.

Συμβολισμός, Λογοπαίγνια και Πολυσήμαντες «Στήλες»: Πέρα από τη συμβολική στήλη από αλάτι, το έργο εμπλουτίζεται με έξυπνα λογοπαίγνια που συνδέουν την έννοια της «στήλης» με σύγχρονες ερμηνείες. Δεξιά και αριστερά από τη στήλη έχουν προστεθεί κόκκινες μπαταρίες 12V, θυμίζοντας ότι παλιότερα αυτές οι μπαταρίες ονομάζονταν και «στήλες». Το στοιχείο αυτό ενώνει τον βιβλικό συμβολισμό της στατικότητας και της τιμωρίας με τη σύγχρονη έννοια της ενέργειας και της ζωτικής δύναμης, προσφέροντας μια ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Στο μέσον της στήλης από αλάτι έχουν τοποθετηθεί και δύο κόκκινοι στυλοί BIC. Το συγκεκριμένο στοιχείο προσθέτει μια ακόμα διάσταση στο παιχνίδι με τις λέξεις: οι «στυλοί» όταν αλλάξει ο τονισμός γίνονται «στήλοι», αποδίδοντας στην κυριολεξία την έννοια της στήλης και ενισχύοντας το νοηματικό παιχνίδι που διατρέχει το έργο. Οι στυλοί, αντικείμενα καθημερινής χρήσης, υπογραμμίζουν τη σύνδεση του ιερού με το κοσμικό, το βιβλικό με το καθημερινό, καθώς το έργο εισάγει έναν κωμικό και παιχνιδιάρικο τόνο μέσα από τη γλώσσα.

Το Σιδερένιο Πλέγμα και η Απαγόρευση: Το σύνολο του πίνακα είναι τοποθετημένο μέσα σε ένα σιδερένιο πλέγμα, το οποίο ενισχύει την ερμηνεία του έργου με έναν ακόμα συμβολισμό. Το πλέγμα παραπέμπει στο γεγονός ότι η γυναίκα του Λωτ κοίταξε κάτι απαγορευμένο, κάτι το οποίο δεν έπρεπε να δει. Το σιδερένιο πλέγμα λειτουργεί ως ένα σύμβολο της απαγόρευσης και της περιορισμένης οπτικής. Ενσαρκώνει το φράγμα ανάμεσα στο θεμιτό και το αθέμιτο, αποτυπώνοντας την έννοια της παγίδευσης που υπέστη η γυναίκα του Λωτ εξαιτίας της παράβασής της.

Συγχρονισμός Παρελθόντος και Παρόντος: Αυτό το πλούσιο παιχνίδι λέξεων και συμβόλων συνδέει την αρχέγονη ιστορία της στήλης άλατος με σύγχρονα, τεχνολογικά και καθημερινά αντικείμενα. Το σιδερένιο πλέγμα, η «στήλη» του παρελθόντος και του βιβλικού αφηγήματος συνδέονται με τις «στήλες» της ενέργειας και της γραφής, δημιουργώντας μια πολυδιάστατη ερμηνεία για δημιουργία, για την ανθρώπινη αδυναμία, την τιμωρία και την παγίδευση σε απαγορευμένες επιθυμίες.

The Punishment of the Gaze

Description: The work depicts the biblical scene of the transformation of Lot’s wife into a pillar of salt, when she violated the divine command not to look back at the doomed Sodom and Gomorrah. At the center of the work, the pillar of salt made of real salt functions as a direct reference to the narrative. The use of real salt for the pillar, the red batteries and the BIC pens are unusual materials for a representation of a biblical story. This unconventional composition of objects, which combines the everyday with the divine and the symbolic, creates a paradoxical, dreamlike world, characteristic of Surrealism.
The face of Lot’s wife, also made of salt, highlights the tragic moment of her punishment.

Nowadays we use the expression “left a pillar of salt”, for someone who is left speechless with surprise and stunned by something unexpected.

Symbolism, Wordplay and Multi-Significant “Columns”: In addition to the symbolic pillar of salt, the work is enriched with clever wordplay that connects the concept of “column” with modern interpretations. Red 12V batteries have been added to the right and left of the pillar, reminding us that in the past these batteries were also called “columns”. This element unites the biblical symbolism of stasis and punishment with the modern concept of energy and life force, offering an interesting juxtaposition between the past and the present.

Two red BIC pens have also been placed in the middle of the pillar of salt. This particular element adds another dimension to the play on words: the “pens” when the emphasis changes become “columnsin Greek, literally attributing the meaning of the column and reinforcing the semantic play that runs through the work. The pens, objects of everyday use, underline the connection between the sacred and the secular, the biblical and the everyday, as the work introduces a comic and playful tone through language.

The Iron Grid and the Prohibition: The entire painting is placed within an iron grid, which reinforces the interpretation of the work with another symbolism. The grid refers to the fact that Lot’s wife looked at something forbidden, something she should not have seen. The iron grid functions as a symbol of prohibition and limited vision. It embodies the barrier between the legitimate and the illegitimate, capturing the concept of the entrapment suffered by Lot’s wife due to her transgression.

Synchronization of Past and Present: This rich play of words and symbols connects the primordial history of the pillar of salt with modern, technological and everyday objects. The iron lattice, the “column” of the past and the biblical narrative are connected to the “columns” of energy and writing, creating a multidimensional interpretation of creation, of human weakness, punishment and entrapment in forbidden desires.

Nikos Basias background image