Fragile Flow

Back to Selected Works

Εύθραυστη Ροή

Το έργο «Εύθραυστη Ροή» λειτουργεί ως φιλοσοφικό σχόλιο για την ανθρώπινη ύπαρξη.

Μέσα από τις αντιθέσεις του – τη γεωμετρία των σταυρών και των τετραγώνων, τη στατικότητα των λευκών ταινιών και τη ρευστότητα των κόκκινων γραμμών – το έργο ενσαρκώνει την πάλη του ατόμου να βρει ισορροπία ανάμεσα στην τάση για δομή και τάξη (που αντιπροσωπεύουν τα τετράγωνα) και στην αναπόφευκτη ρευστότητα της ύπαρξης.

Ο μαύρος καμβάς είναι κάτι περισσότερο από ένα φόντο: είναι μια κοσμική αρένα όπου διαδραματίζεται η ένταση ανάμεσα στο άπειρο και το εύθραυστο.
Το μαύρο λειτουργεί ως σύμβολο του άγνωστου, του κενού ή της απειλής. Είναι ο «καμβάς της αβεβαιότητας», ο τόπος όπου οτιδήποτε μπορεί να συμβεί: μια ρήξη (όπως υπαινίσσονται οι ταινίες) ή μια συνέχεια (όπως υπονοείται από τις γραμμές).

Οι κόκκινες γραμμές προσδίδουν στον πίνακα έναν ρυθμό, σχεδόν σαν να σχηματίζουν μια οπτική μελωδία. Σε συνδυασμό με την επανάληψη της λέξης “ΕΥΘΡΑΥΣΤΟ”, δημιουργούν μια δυναμική που θυμίζει επαναλαμβανόμενο μοτίβο στη μουσική ή στην ποίηση.
Θυμίζουν αρτηρίες ή φλέβες που φέρουν ζωή, λειτουργούν ως νήματα που συνδέουν το “εύθραυστο” της ανθρώπινης φύσης με τη δύναμη της ροής.
Το κόκκινο, χρώμα της ζωής, του αίματος, του πάθους αλλά και παραδοσιακά το χρώμα του κινδύνου, αντιπαρατίθεται με το στατικό μαύρο φόντο του χάους. Για τον Νίτσε, η ζωή είναι αέναη κίνηση, ένας χορός ανάμεσα στο χάος και τη δημιουργία. Η ιδέα του Νίτσε για την αιώνια επιστροφή (Ewige Wiederkunft) αντηχεί στο πλέγμα του έργου: οι σταυροί και τα τετράγωνα μπορεί να συμβολίζουν στιγμές σταθερότητας, αλλά οι παράλληλες γραμμές με το χρώμα τους, υπενθυμίζουν ότι καμία στιγμή δεν είναι μόνιμη.

Οι ταινίες, αυτά τα καθημερινά, λειτουργικά αντικείμενα αποσπώνται από τον χρηστικό τους ρόλο και επανερμηνεύονται ως καλλιτεχνικά και εννοιολογικά στοιχεία.

Το έργο του Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q., όπου η προσθήκη λέξεων μετατρέπει μια εικόνα σε φιλοσοφικό σχόλιο, συνδέεται με την προσέγγισή που παρουσιάζεται στην «Εύθραυστη Ροή». Οι λέξεις “ΕΥΘΡΑΥΣΤΟ” και “FRAGILE” είναι συνδεδεμένες με την έννοια της προστασίας, αλλά ταυτόχρονα υπαινίσσονται τον φόβο της καταστροφής.
Οι λέξεις εμφανίζονται σε δύο γλώσσες υπογραμμίζοντας την παγκόσμια διάσταση της ευθραυστότητας.

Στην εποχή μας, όπου η ευθραυστότητα (οικολογική, κοινωνική, ψυχολογική) γίνεται όλο και πιο εμφανής, ο πίνακας λειτουργεί ως αλληγορία της ανθρώπινης κατάστασης. Οι ταινίες μιλούν για την ανάγκη προστασίας, ενώ οι γραμμές υπενθυμίζουν ότι η ζωή συνεχίζει να ρέει, ακόμα και μέσα από περιορισμούς και κινδύνους.

Ο πίνακας δεν προσφέρει μια τελική απάντηση, αλλά αφήνει τον θεατή να περιηγηθεί ανάμεσα στα στοιχεία του: να ακολουθήσει τις γραμμές, να στοχαστεί πάνω στις προειδοποιήσεις των ταινιών και να αισθανθεί την παρουσία του μαύρου. Αυτή η περιήγηση είναι μέρος της εμπειρίας του έργου, που προκαλεί ερωτήματα για το τι σημαίνει να ζούμε σε έναν κόσμο όπου όλα είναι ταυτόχρονα εύθραυστα και ρευστά.

 

Fragile Flow

The work Fragile Flow serves as a philosophical commentary on human existence.

Through its contrasts – the geometry of crosses and squares, the stillness of white tapes, and the fluidity of red lines – the piece embodies the individual’s struggle to find balance between the urge for structure and order (represented by the squares) and the inevitable fluidity of existence.

The black canvas is more than just a background: it is a cosmic arena where the tension between the infinite and the fragile unfolds.
Black functions as a symbol of the unknown, the void, or threat. It is the “canvas of uncertainty,” a space where anything can happen: a rupture (as suggested by the tapes) or continuity (as implied by the lines).

The red lines imbue the painting with rhythm, almost as if forming a visual melody. Combined with the repetition of the word “FRAGILE,” they create a dynamic reminiscent of recurring patterns in music or poetry.
The lines
evoke arteries or veins carrying life, acting as threads that connect the fragility of human nature with the power of flow.

Red, the color of life, blood, passion, but also traditionally the color of danger, contrasts with the static black background of chaos. For Nietzsche, life is perpetual motion, a dance between chaos and creation. Nietzsche’s idea of eternal recurrence (Ewige Wiederkunft) resonates in the grid of the artwork: the crosses and squares may symbolize moments of stability, but the parallel lines, with their vibrant color, remind us that no moment is permanent.

The tapes, those everyday functional objects, are detached from their utilitarian role and reinterpreted as artistic and conceptual elements.
The work of Marcel Duchamp, L.H.O.O.Q., where the addition of words transforms an image into a philosophical statement, connects to the approach seen in Fragile Flow. The words “FRAGILE” and “ΕΥΘΡΑΥΣΤΟ” are associated with the concept of protection, yet at the same time, they hint at the fear of destruction.
Appearing in two languages, the words underline the universal dimension of fragility.

In our era, where fragility – ecological, social, psychological – becomes increasingly apparent, the painting functions as an allegory of the human condition. The tapes speak to the need for protection, while the lines remind us that life continues to flow, even through constraints and dangers.

The painting does not offer a definitive answer but invites the viewer to navigate its elements: to follow the lines, to reflect on the warnings of the tapes, and to sense the presence of the black. This navigation is part of the experience of the work, which provokes questions about what it means to live in a world where everything is simultaneously fragile and fluid.

Nikos Basias background image